blog

Lęki u dzieci – fobia szkolna!

Dzieci boją się wielu rzeczy w różnych okresach życia. Wiele z tych lęków jest rozwojowych i bardzo charakterystycznych dla kolejnych faz dorastania np. niemowlę boi się głośnych dźwięków, a około ósmego miesiąca życia u dzieci pojawia się strach przed obcymi osobami. Przy odpowiednim wsparciu i pomocy ze strony rodziny lęk szybko mija. Jednak są takie … Read more Lęki u dzieci – fobia szkolna!

Depresja u młodzieży – jak pomóc nastolatkowi?

Depresja młodzieńcza to zaburzenie emocjonalne, które ma charakterystyczne objawy: pojawia się apatia, spadek motywacji i energii, utrzymuje się długotrwały stan smutku. Młody człowiek jest zniechęcony i nieobecny, nie podejmuje aktywności, ani nie chce angażować się w codzienne obowiązki. Nastolatek a smutek Objawy depresji u młodzieży (pisaliśmy o tym tutaj)  są podobne do symptomów u dorosłych: … Read more Depresja u młodzieży – jak pomóc nastolatkowi?

Zaburzenia lękowe u dzieci

Lęk i strach jest doświadczeniem każdego człowieka, bardzo naturalnym i rozwojowym stanem, który ostrzega nas przed niebezpieczeństwem. Dzieci doświadczają innych lęków niż dorośli, zazwyczaj przybierają konkretną postać lub są związane z konkretnym przedmiotem. Wiele lęków zanika z wiekiem, kiedy dzieci uczą się radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami stawianymi przez życie. Jednak czasami lęk może przybrać … Read more Zaburzenia lękowe u dzieci

Depresja młodzieńcza – smutek czy poważna choroba?

Zauważasz u siebie coraz dłuższe okresy smutku, masz wrażenie, że nic Cię nie cieszy, a najchętniej mógłbyś w ogólenie wstawać z łóżka. Jeśli się zastanawiasz czy to tylko chwilowy spadek formy lub sezonowe obniżenie nastroju czy jednak coś poważniejszego, sprawdź objawy depresji, jakie mogą się pojawić u młodych ludzi. Przyczyny depresji młodzieńczej Na obraz depresji … Read more Depresja młodzieńcza – smutek czy poważna choroba?

Trening Umiejętności Społecznych – Skillstreaming

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to metoda kształtowania umiejętności społecznych u osób z zaburzeniami rozwojowymi i trudnościami w sferze społecznej i emocjonalnej. TUS pomaga dostosować reakcje do sytuacji, zrozumieć znaczenie interakcji społecznych i pomóc prowadzić bardziej satysfakcjonujące życie społeczne.        Skillstreaming Zajęcia TUS mogą być prowadzone w oparciu o różne metody, jedną z najbardziej popularnych … Read more Trening Umiejętności Społecznych – Skillstreaming

Zrozumieć zespół Aspergera, co to w ogóle znaczy?!

Dla mnie osobiście, jako psychologa, który tak długo zajmuje się tematyką, żeby zrozumieć osoby z ZA trzeba być ich ciekawym, zadawać dużo precyzyjnych pytań i próbować zrozumieć najdokładniej jak to jest możliwe:), zafascynować się ludźmi, którzy są inni niż my bez ZA, ale za to mają oryginalne sposoby patrzenia na problemy z różnych dziedzin. Zgadzam … Read more Zrozumieć zespół Aspergera, co to w ogóle znaczy?!

Zespół Aspergera na różnych etapach życia

Tato, czy ja jestem jakiś dziwny? (…) -Nie, syneczku, Ty jesteś… oryginalny. -A dlaczego? -Bo wszystko co oryginalne, jest lepsze: jeansy, dolary, kompakty… – Ty też… (kabaret Ani Mru Mru) Okres przedszkolny Nie ma jednego jedynego typowego obrazu zaburzenia rozwojowego jakim jest zespół Aspergera w pierwszych 3-4 latach życia. Część z dzieci może mieć początkowo … Read more Zespół Aspergera na różnych etapach życia

Uczeń z zespołem Aspergera

Praca z dzieckiem z zespołem Aspergera jest specyficzna, ze względu na jego potrzeby. Uczeń z ZA może być wspaniałym podopiecznym, który jednak będzie potrzebował odpowiedniego wsparcia i zrozumienia w trudnych dla niego sytuacjach. Wskazówki dla nauczyciela W przypadku, kiedy w klasie pojawia się uczeń, który ma postawioną diagnozę zespołu Aspergera, powinien mieć możliwość dostosowania wymogów … Read more Uczeń z zespołem Aspergera

Dzieci, które są bardziej…. ( czyli jak objawia się ADHD)

Dzieci, które są bardziej… (czyli jak objawia się ADHD) W obiegowej opinii części rodziców i pedagogów ADHD jest jedynie wymysłem psychologów i niewydolnych wychowawczo rodziców. Objawy ADHD u dziecka odbierane są często, jako efekt braku konsekwencji w procesie wychowania, nieposłuszeństwa czy nieprzestrzegania powszechnie panujących zasad i reguł. Dziecko otrzymuje łatkę „niegrzecznego” i „niewychowanego”, ponieważ, pomimo … Read more Dzieci, które są bardziej…. ( czyli jak objawia się ADHD)

Historyjki z linii frontu !

Zapraszamy wszystkich terapeutów, nauczycieli oraz rodziców do dzielenia się z nami swoimi historiami, które czasem są śmieszne, czasem smutne a czasem niewiarygodne:))  Imiona dzieci zostały zmienione.   Michał lat 4 (autyzm) Jednym z moich pacjentów był Michał- śliczny, energiczny malec z diagnozą autyzmu. Największym zmartwieniem jego mamy było to, że Michał nie mówił. Jednak deficyty … Read more Historyjki z linii frontu !

Autyzm, a zespół Aspergera

Autyzm jak i zespół Aspergera są zaburzeniami rozwojowymi. Mają wile cech wspólnych, ale też występują między nimi znaczące różnice, które widać w funkcjonowaniu osób z autyzmem i ZA. Wśród osób doświadczających zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie ma dwóch takich samych przypadków, jednak można wyróżnić pewne prawidłowości. Przyczyny autyzmu i ZA Zarówno przyczyny autyzmu jak i … Read more Autyzm, a zespół Aspergera

Metody pracy z dzieckiem z ZA

Wczesna diagnoza i skuteczna terapia dzieci z zespołem Aspergera pozytywnie wpływa na ich funkcjonowanie w społeczeństwie. Dzięki dobrze dobranym metodom pracy z dziećmi z ZA, mają one szanse na satysfakcjonujące i pełne radości życie w społeczeństwie. Pomoc w zrozumieniu norm społecznych, reakcji emocjonalnych i konwenansów społecznych zaprocentuje w ich późniejszym życiu.

Zespół Aspergera – fakty i mity

Chcesz poznać najważniejsze fakty i mity dotyczące Zespołu Aspergera? Kilka ważnych informacji, które zmienią Twój obraz osób doświadczających tego zaburzenia rozwojowego i pomogą Ci zrozumieć ich postępowanie. Zespół Aspergera – prawdy i mity Sformułowania: autysta, ZA, całościowe zaburzenia rozwoju, dziecko ze spektrum – zaczynają się coraz częściej pojawiać w prasie, telewizji i radiu oraz być … Read more Zespół Aspergera – fakty i mity

Integracja Sensoryczna – zabawy sensoryczne

Zapraszamy rodziców do zapoznania się z kilkoma fajnymi zabawami dla dzieci z deficytami Integracji Sensorycznej, które można wykorzystać w domu 🙂 1.Słone kolorowe obrazki Sól kuchenną wymieszaną z barwnikami spożywczymi wsypujemy do kilku kubeczków i mieszamy. Takim kolorowym słonym pyłkiem można tworzyć obrazki. Mamy dwa różne warianty zabawy: przygotować kartkę z konturem narysowanym grubym flamastrem. … Read more Integracja Sensoryczna – zabawy sensoryczne

Dziecko autystyczne w rodzinie

Rodzina jest naturalnym środowiskiem dla rozwoju dziecka. W rodzinie dziecko ma zaspakajane swoje potrzeby (np. miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa) oraz zdobywa pierwsze doświadczenia i buduje więzi ze znaczącymi osobami np. rodzicami. Rodzice z kolei mają względem pojawiającego się malucha oczekiwania, dotyczące jego wyglądu, cech charakteru i umiejętności. Pokładają w nim swoje nadzieje i są przekonani, … Read more Dziecko autystyczne w rodzinie